lördag 15 november 2014

Dumlekakor

När barnen var små bakade jag alltid. Både matbröd och fikabröd. Det fanns alltid minst sju sorters kakor i frysen. Jag bara älskade att baka. Men tiden gick och annat tog över som fick lov att prioriteras och sen föll bakningen i glömska ända fram till i torsdags då jag fick se mitt första avsnitt på tv där programmet heter "Hela Sverige Bakar" Jag kände att jag fick tillbaka lite av "baksuget" igen.

Jag hörde talas om mördegskakor med Dumle och Noblesse och att de var både enkla och smarriga så de fick bli mitt första projekt på många, många år och det stämmer! De är både enkla och goda!

1 dl socker
200 g normalsaltat smör
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:

15 st Dumle i valfri smak
30 st Noblesse i valfri smak (en ask innehåller 32 st)

Sätt ugnen på 200°

Hacka snabbt ihop alla ingredienser i en matberedare. Ha upp degen på bakbord och knåda ihop helt. Dela degen i 30 lika delar och rulla till kulor som läggs i småbrödsformar. 

Halvera dumlen och tryck ner en halva i mitten av varje kula. Grädda i ca 10 minuter. Ta ut ur ugnen och placera genast en platta Noblesse på varje kaka. 


Inga kommentarer: