torsdag 27 oktober 2016

Älgskav Asia Style

Fick ett recept i senaste Hemköpsbladet med "Renskav Asia Style" men eftersom jag har en älgjägare i familjen så gjorde jag om receptet till "Älgskav Asia Style" och jag lovar att det funkar!!

Fotot ser inte så läckert ut men jag lovar att det smakar kalas!!! 

Sen jobbar jag ju så här: det där sätter smak, det tar vi mer av och vad är det där, nä det tar vi mindre av! Smaka med dina sinnen hur du vill ha det!! Starkt, syrligt, sött, salt?!? Om du inte vet så följ recepten!!

4 port ca 30 minuter

500 g älgskav
1-2 msk smör och rapsolja
1 broccoli i små buketter
1/2 purjolök

Sås:
3 dl viltbuljong, (1 1/2 msk fond + 3 dl vatten)
2 msk kinesisk soja
2 msk oystersås
1 tsk strösocker
2 tsk färsk riven ingefära
1 msk maizena eller maizenaredning för mörka såser i rätt dos

4 port glasnudlar eller risnudlar

Stek skaven snabbt i smör och rapsolja tills den fått fin färg.

Blanda ihop alla ingredienser till såsen, utom maizenaredningen, och koka i ca 10 minuter. Red sedan av med maizenan till en lagom konsist och låt puttra någon minut.

Skär purjon i cm-stora bitar och stek grönsakerna, purjo och broccoli, snabbt i pannan. Lägg i skaven och häll på såsen. Låt puttra några minuter.

Servera med glasnudlar eller risnudlar som kokats efter anvisningar på förpackningen.

Inga kommentarer: