lördag 12 juli 2008

Köttjansson

En suveränt god och lättlagad rätt där allt blir färdigt samtidigt. Detta recept har min kompis Anna-Carin delat med sig av till mig. Tack för det!! Såsen påminner om den jag har till min plankstek faktiskt.

Köttjansson
Tag grytbitar av älg eller nöt skär till mindre bitar medan det fortfarande är lite fryst (går bättre då). Bryn köttet.
salta och peppra.
Hacka en gul lök och stek med.
Strimla potatisen som till vanlig Jansson.
Detta blandas i en ugnsform.
Gör en ädelost sås och slå över.

Ädelostsås
3 dl grädde
1 st Kvibille ädelost, smulas ner och får smälta i grädden spädes med mjölk beroende på hur mycket sås man vill ha, vill man ha en krämigare sås så använd mer grädde, ska nästan täcka allt i formen.
Salt o peppar efter behag.
Soja har jag i ganska mycket av det, jansson blir mörkare och godare tycker jag.
Detta slås över det andra i formen.
Låt stå i ugnen ca 1 tim på 175°.
Potatisen ska vara mjuk.

Servera gärna en grönsallad till detta


Inga kommentarer: