onsdag 24 juni 2009

Negerbollar


Negerbollar, originally uploaded by Cayene.

Ja, ni får kalla dessa vad ni vill men i min gamla receptbok som jag använde när jag var liten så heter detta bakverk negerbollar. När jag var liten och skulle baka dessa små godingar så tänkte jag aldrig på att namnet skulle vara "fult" att använda. Det fick jag lära mig i tonåren av moralister!

100 g smör eller margarin
3 dl havregryn
1½ dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 msk kakao
1 msk kokt kallt kaffe

Kokosflingor

Blanda ihop alla ingredienserna till negerbollarna. Rulla till bollar och rulla i kokosflingor. Ställ in i kylskåp att stelna en stund … om du hinner :)

1 kommentar:

Chranna sa...

Jag fick just lära mig igen av en flicka som har en brasiliansk pappa och en svensk mamma att ordet neger i ordet negerbollar är väldigt stötande för någon som är ättling till slavar. Jag tycker vi ska tänka efter hur vi använder ordet iallafall, även om det finns svarta som kallar sig själva för "nigger" så är den stora majoriteten inte med på det eftersom det är ett så negativt laddat ord. Det går att vänja sig vid att säga chokladbollar, även om det känns töntigt. Av respekt för dem som ändå är märkta av kolonialismens baksidor. För övrigt ett kanonrecept!
Anna