söndag 1 februari 2015

Fisk- & Skaldjurslasagne

Fick lov att testa detta recept. Eftersom jag inte hade rödspättafilé hemma som var en ingrediens i originalreceptet så tog jag det jag hade hemma, torskfilé, och jag måste säga att det fungerade alldeles utmärkt. Det jag inte tyckte var bra var att både skaldjurssås och ostsås var lite väl rinniga så red gärna av dem mer. Här kommer originalreceptet förutom torskfilén.
 
4 port
 
Färska lasagneplattor
400 g torskfilé
Vetemjöl
Salt
Vitpeppar
Smör och rapsolja
 
Till skaldjurssåsen
2 msk smör
2½ msk vetemjöl
4 dl vatten
2 dl grädde
2 msk hummerfond
½ tärning grönsaksbuljong
1 pkt fryst dill
2 tsk vitvinsvinäger
200 g skalade räkor
 
Till ostsåsen
2 msk smör
2 msk vetemjöl
6 dl mjölk
3 dl riven gräddost
 
Dela torskfilén i mindre bitar som saltas, peppras och vänds i vetemjöl. Stek bitarna ½ minut per sida i lika delar smör och rapsolja.
 
Skaldjurssåsen
Fräs smör och vetemjöl i en kastrull. Späd sakta med vatten och grädde till en slät sås. Tillsätt buljongerna och låt sjuda i 5 minuter. Tillsätt hackad dill, vinäger, salt och peppar. Vänd ner räkorna och ta kastrullen från spisen.
 
Ostsåsen
Fräs smör och vetemjöl. Späd med mjölk och låt sjuda i 5 minuter. Smaka av med riven ost, salt och peppar.
 
Lasagnen
Smöra en ugnsfast form och grunda med ostsåsen följt av fisk, skaldjurssås och lasagneplattor. Lägg tre lager och avsluta med enbart ostsåsen.
 
Grädda lasagnen mitt i ugn i 175° i ca 30 minuter.
 

Inga kommentarer: