måndag 24 april 2017

Lax i papper

Hittade ett recept på en rätt som heter "Lax i papper" i boken "Underbart gott i en crock pot" av matkreatören Anette Rosvall (ISBN:978-91-87769-37-5)

Jag hade inte alla ingredienserna hemma så jag fick göra om det en del och då blev det ju en annan rätt. Så här kommer min variant på "Lax i papper". 

1 bit laxfilé eller portionsbitar
250-300 g asiatiska wokgrönsaker
1 apelsin, skalet
Timjan
Salt
Five Peppers* eller svartpeppar
Smör
Bakplåtspapper

Klipp till bakplåtspapper så det passar din slowcooker och laxen. Du kanske vill göra separata små paket istället för ett stort. 

Krydda laxen med kryddorna runt om och lägg sedan laxen på papperet. Strö över wokgrönsakerna och riv över apelsinskal. Klicka över smöret. 

Vik ihop papperet ordentligt om fisken så alla smaker stannar kvar runt laxen. Mitt papper vecklade upp sig igen så jag tog en extra papper och lade på ovanifrån och "bäddade runt". 

Kör på låg i 2 1/2 timme. 

Servera kokt potatis eller ris en klick créme fraiche och en citronskiva. 

* Five peppers är en krydda från Santa Maria och består av vitpeppar, svartpeppar, kryddpeppar, rosépeppar och grönpeppar. 





Snart dags för tillagning. 

Inga kommentarer: