lördag 29 april 2017

Rostasfilé i slowcooker

Den här rätten blev inget för perfektionister eller fegisar!! Fick gå i cockern alldeles för länge så det blev bara smulor av köttet ..." men jäklar i mig så gott"!! 

Smakerna satt som sagt och det är inte smaker för fegisar men som sagt köttet blev smuligt.  Nästa gång kommer jag att vara hemma och ha koll på temperaturen och ta kortare tid i cockern. 

1,2-1,3 kg rostasfilé 
Smör, minst 50 g
1 vitlök solo

Marinad:
1 dl olja
1/2 dl kinesisk soja
1 tsk röd currypasta
1 1/2 tsk sambal oelek
1 vitlök solo

Salt 
Svartpeppar
Färsk timjan

250 g cocktailtomater

Sås:
4 dl av spadet
5 dl grädde

Börja med att steka filén runt om i smöret med pressad vitlök. Ös under tiden du steker så smakerna kommer åt överallt. 

Blanda ihop marinaden och låt den stekta filén marineras under natten. 

Dagen efter tar du upp filén, kryddar med lite salt och svartpeppar och lägger i cookern ihop med marinaden. 

Jag körde low i 6 1/2 timme vilket blev alldeles för länge, köttet blev smuligt, men ändå gott. Jag rekommenderar att kolla temperaturen efter 2-21/2 timme om man vill "att den hänger ihop". 

Jag tog upp köttet efter 6 1/2 timme och la i cocktailtomaterna i 45 min då jag höjde till läge hög. 

(Kan tänka mig att de blir bra om man lägger med dom från början på läge low i 2 1/2 timme)

Under den tiden tillredde jag klyftpotatis och såsen. Såsen var det avsilade  "avkoket" ihop med grädde. När det började koka strödde jag över "maizenaredning för ljusa såser" till lagom konstisens. 

Servera med cocktailtomater och potatisklyftor. 

Ät och njut!!! Men ändra små detaljer till nästa gång!!



Inga kommentarer: