onsdag 31 maj 2017

Krämig gryta med mandel och russin

Jag bara älskar min slowcooker!! Den kommer att få jobba hårt i sommar så jag kan vara ute och göra annat än att stå vid spisen!!

Igår kväll förberedde jag denna underbart goda gryta i keramikgrytan och ställde sedan in den i kylen. I morse plockade jag fram den och ställde ner hela grytan i höljet och startade den. Kan bara säga att det doftade underbart när jag kom hem från jobbet. Det enda jag behövde göra var att reda av den och tillsätta de sista ingredienserna. Plättlätt och vällagat!!

Jag gjorde om orginalreceptet lite grann eftersom vi tycker så mycket om lök och vitlök samt att jag dubblade receptet för att kunna fylla våra matlådor och kanske frysa ner lite till ett senare, idéfattigare tillfälle.

Orginalreceptet hittar ni här: Att leva sunt

4 port

700 g fläskkarré
1 msk smör 
Valfri mängd förvällda trattkantareller eller champinjoner
50 g sötmandelspån
2 gula lökar, hackade 
4 pressade vitlöksklyftor
2 msk kalvfond
3 dl vatten
2 dl grädde
1 dl russin
1 tsk färsk ingefära, riven
maizenaredning för mörka såser
salt och peppar

Tärna fläskkarrén i 2×2 cm stora bitar. Bryn köttet i stekpanna tillsammans med trattkantareller och hälften av mandeln. Lägg över i din Slowcooker. Tillsätt resten av mandeln, fond och vatten. Tillaga på låg effekt i 6 timmar. Avsluta med att tillsätta russin, riven ingefära, grädde och maisenaredning när 30 minuter återstår av tillagningstiden och öka till läge High. Smaka av med salt och peppar.

                   

Inga kommentarer: