måndag 5 oktober 2009

Fyllda Köttbullar


Fyllda Köttbullar, originally uploaded by Cayene.

10 personer

1 kg köttfärs
2 ägg
3 msk stark senap, tex. fransk
1 gul lök
2 tsk salt
1 tsk vitpeppar
2 msk brun farin
1 tsk fyra kryddor, Junis kryddor
4 msk ströbröd
2 dl mjölk eller grädde

Fyllning:
400 g mjukost med bacon

Finhacka löken och fräs den lätt i en stekpanna så att vattnet dunstar. Då spricker inte köttbullarna när de steks. Blanda köttfärsen med ägg, alla kryddorna, senap, brun farin, lök samt mjölk.
OBS: Ströbrödet ska inte ligga i blöt i förväg, utan det ska suga upp vätskan i köttbullssmeten.

Platta ut smeten på vattensköljd skärbräda. Skåra färsen i rutor med kniv. Lägg en klick mjukost på varje ruta. Ta upp en ruta i taget och forma till en stor köttbulle. För att ta upp rutan brukar jag använda en degskrapa även den sköljs i vatten emmellanåt.

Lägg köttbullarna i en smord långpanna. Grädda i 175° i ca 15 minuter. Red av skyn i pannan till en sås. Jag smaksatte den med kalvfond och kantarellkrydda från Junis Kryddor.

På bilden har jag även serverat med rönnbärsgelé och hot mango chutney.

3 kommentarer:

Karin sa...

Vilken fin blogg! Jättetrevlig, kommer jag att besöka igen! /Karin

Carina sa...

Tack för de snälla orden Karin!! Du e så välkommen tillbaka!!

Anonym sa...

Hej! Vilken jättetrevlig blogg =) Nu har jag då äntligen fått svar på varför mina köttbullar och andra färsbiffar alltid spricker!! F.o.m nu ska jag alltså steka löken innan jag blandar den i färsen, tack !! Man lär sej nått nytt varje dag.... :O)
//Agneta