måndag 2 december 2013

Saffransbullar med mörk choklad

Nu har jag förnyat mina redan så goda saffransbullar :) Efter att i flera år haft mandelmassekräm och russin så grovhackade jag mörk choklad och strödde på degen innan jag rullade ihop den och jag kan bara säga woooow!!! Supergoda!!!

Mina bullar blir även alldeles luftiga eftersom jag sedan många, många år bara bakar med Tupperwares bakredskap = jag har väldigt lite mjöl i för jag tar aldrig i degen med händerna. Så här kommer då mitt recept på annorlunda, men goda saffransbullar.

Saffransbullar med mörk choklad
50-60 st

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
2 medelstora kokta potatisar
1 dl socker
½ tsk salt
1,5 g saffran
vetemjöl

Fyllning:
300 g mandelmassa
200 g smör
1½ dl socker
4 msk marsanpulver

150 g mörk choklad
russin efter smak

Garnering:
1 ägg
pärlsocker

Börja med att göra fyllningen så den är riktigt mjuk när det ska bres på degen. Blanda allt utom den mörka chokladen till en slät bredbar kräm. Hacka chokladen grovt. Ställ fyllningen åt sidan.

Gör sedan saffransdegen.
Smält smöret och häll på mjölken. Värm degvätskan till 37°. Smula ner jästen i en degbunke och häll på lite av degvätskan och lös upp jästen. Riv ner de kokta potatisarna, tillsätt resterande degvätska samt socker, salt och saffran och rör om så saffranet fördelas jämnt. Ha i mjölet. Degen ska vara väldigt kladdig men ej rinnande! Mjöla ytan på degen och lägg över en bakhandduk.

Jag använder Tupperwares bakbunke så jag sätter på locket och pyser det och sätter ner bunken i varmt vatten. När det jäst klart "poppar" locket av.

Låt jäsa ca 30-40 minuter eller till locket "poppat" av.

Ha upp lite av degen på ett mjölat degunderlägg. Arbeta med slickepott eller degskrapa för att forma degen till en platt limpa. Kavla ut med mjölad plastkavel, mjöla även lätt på degen. Lyft degen med hjälp av bakredskapen och se till att degen inte fastnar. Kavla ut till en rektangel.

Bred försiktigt på fyllningen på degen. Strö över russin och den grovhackade chokladen. Rulla ihop till en rulle och skär i ca 1½ cm tjocka skivor. Lägg i bakformar och låt jäsa under bakduk tills du bakat ut all deg på samma sätt.

Pensla med söndervispat ägg och strö på pärlsocker ev också hackad mandel.

Grädda i 225° ca 10 minuter.



Inga kommentarer: