söndag 1 december 2013

Småbrukets Pepparkakor

Ja, nu har jag vaknat igen efter lång tids tystnad. Men julen gör ju att man vaknar lite till liv med matlagning och pyssel (det är mycket pyssel just nu). Ikväll så gjorde jag pepparkaksdegen som ska bakas imorgon. Du kan kavla ut dem till supertunna, spröda kakor.Det är de godaste pepparkakorna ever och här får ni receptet :)

OBS: Detta är en jättestor sats så jag gjorde bara 1/4 och fick 115 kakor!!

6 dl socker
3 dl (drygt) sirap
3 dl (drygt) grädde (gärna sur)
200 g smör
2 msk ingefära
3 tsk kanel
3 tsk malda nejlikor
3 tsk kardemumma
½ tsk kryddpeppar
1 msk bikarbonat
ca 1150 g vetemjöl


Dag 1:
Vispa grädden tjock. Rör samman socker,, sirap, grädde, smör, kryddor och bikarbonat i en matberedare. Arbeta detta väl i ca 10 minuter. Tillsätt mjölet. Låt degen vila till nästa dag.

Dag 2:
Baka ut på mjölat lakan om du inte har en silkonbakduk! Grädda i 190° tills pepparkakorna är gyllenbruna.

Att baka ut på mjölat lakan är något som gamla mormor lärde mig. Lakanet gör att det är lätt att ta upp de utbakade kakorna.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!
Jag undrar om du smälter smöret innan du blandar ihop det?
Med vänlig hälsning Frida

Carina sa...

Nej, smöret ska inte smältas.