söndag 9 februari 2014

Vinkokta Blåmusslor


Nu har jag testat något som jag aldrig trodde att jag skulle vilja äta och än mindre säga att det var gott men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig? Det har jag gjort nu iaf :) Så här tillagade jag dem idag men man kan med fördel ha i mer vitlök och ev röd hackad chili för att få ännu mer smak men det får jag testa nästa gång.
 
1 kg färska blåmusslor
2 gula lökar, skalade och finhackade
vitlöksklyftor
en rejäl klick smör
1/2 flaska torrt vitt vin
2 dl färsk persilja, hackad
flingsalt

Tvätta och skrubba musslorna i kallt vatten. Dra bort “skägget” som de använt för att sitta fast med. Öppna musslor knackar du på för att se att de fortfarande lever. Om de inte stänger sig slänger du dem. De musslor som eventuellt har någon spricka i skalet kan du ta med, om de är stängda. Lägg de tvättade musslorna i en skål.

Hacka löken och pressa. vitlöken.

Ta fram en stor kastrull med lock. Det är viktigt att du har ett lock att lägga över när musslorna sedan ska ånga.

Hetta upp smöret i kastrullen, lägg i den hackade löken och vitlöken. Fräs under omrörning så löken blir mjuk utan att ta färg den ska snarare bli smörkokt än stekt. Häll i vinet och öka värmen. Låt vinet puttra ihop något så att du ser att vinskyn reduceras något. Det ska vara på högsta värme.

Lägg i musslorna, skaka runt och lägg direkt på locket. Skaka kastrullen ganska ofta. Lyft på locket efter några minuter och se om musslorna öppnat sig. Vänd runt lite om du gör många musslor och de översta inte öppnat sig. På med locket ett litet tag till. Det viktiga här är att musslorna ska ångas så de precis öppnar sig. Om de kokas längre blir de bara sega och tråkiga.

Strö persilja och flingsalt över musslorna. Servera direkt med rostat bröd.




Inga kommentarer: