måndag 5 september 2016

Snittar till kräftkalaset

Igår blev det kräftkalas! Köpte en kvarts västerbottenpaj bara för att jag hört att det ska vara så gott till kräftor men jag kan bara säga att det inte imponerade på mig! Antingen är mina smaklökar döda då det gäller västerbottenost eller så är den inte så speciell. Ja, ja, strunt samma.

Jag kompletterade med några smördegssnittar istället. Det var gott till kräftorna!

8 små smördegssnittar

2 fyrkantiga smördegsplattor, finns i frysdisken
150 g färska gula kantareller
1 gul lök
1-2 dl grädde
Salt
Peppar
Smör till stekning

Tina smördegsplattorna medan du gör fyllningen. Hacka löken och skär kantarellerna i mindre bitar. Stek i smöret. Krydda och häll sedan på grädden. Låt puttra ihop en stund (fyllningen ska inte vara för lös när du lägger den på smördegsplattorna).

Dela smördegsplattorna i fyra delar var. Pensla med uppvispat ägg och fördela fyllningen på smördegsplattorna. Grädda i 200' tills de blir gyllenbruna.




Inga kommentarer: