onsdag 15 mars 2017

Kycklingbolognese

Ja, jag fick till det riktigt bra!! Kan verkligen rekommendera min variant av bolognese med kycklingfärs! Jag använde mig av en förpackning soppmix (typ en liten bit purjolök, en liten bit rotselleri, två små palsternackor och fyra små morötter) som finns på frukt- & gröntavdelningen och det blev supergott!

Sockret behövs för att "runda av" smaken på de krossade tomaterna. Sen kan du mixtra lite med de övriga smaksättarna. Jag skriver 1-2 vitlöksklyftor men det är bara en uppskattning eftersom jag använde det hemmagjorda vitlökssmöret från helgen till att steka i.

500 g kycklingfärs
1 gul lök
500 g soppmix
1-2 vitlöksklyftor
2 förp. krossade tomater
1 dl tomatpuré 
1 köttbuljongtärning
1 tsk socker
1 msk äppelcidervinäger
1 tsk oregano
1 tsk timjan
Salt
Svartpeppar, grovmalen
Tabasco, efter behag
1/2-1 msk worchestershiresause 

Börja med att hacka löken, skiva purjon, pressa vitlöken och riva morötter, palsternackor och rotsellerin på den grova sidan av rivjärnet. 

Hetta upp en stekpanna och stek löksorterna i smör en stund innan du blandar ner färsen. Mosa färsen med gaffel när du steker så den går isär. 

Ha i det andra grönsaksrivet och rör om. Ha i övriga ingredienser och låt puttra minst 30 minuter.

Servera med spaghetti och riven parmesan. 


Inga kommentarer: