måndag 27 mars 2017

Nonyakryddad fläskfilégryta

Kvällens recept härstammar från Malaysia och mig!!

Kommer ni ihåg alla receptklubbar och receptblad som man samlade på under -70- fram till -90-talet. Svindyrt var det också!! Jag gick väl på det mesta i den vägen då. Jag samlade bl.a. på recept från "Asiens goda kök" med massor med asiatiska recept. På den tiden var nog det mest asiatiska jag ätit "Friterat fläsk i sötsur sås". En smakupplevelse, en smaksensation!! Sött ihop med fläskkött!?! Hur kunde det vara så gott??

För någon vecka sedan började jag bläddra bland mina asiatiska recept (efter mina fyllda steam buns) och började ångra mig bittert att jag avslutat min svindyra prenumeration av "Asiens goda kök". Kollade runt på Tradera och Blocket och hittade en säljare som sålde en komplett samling, 6 tjocka pärmar, av "Asiens goda kök" för "bara" 1200:-!! "Bara" är nog ett helt rätt konstaterande då 36 receptkort kostade 99:- då hela den kompletta samlingen innehåller 1026 receptblad plus 30 blad med en förklarande ingrediensförtrckning!!! =1056 blad!!!

Jaja, nu är den min iaf och jag började med kategori 4 och recept 63 och den blev ju inte som den skulle eftersom jag direkt gjorde om den!! Man MÅSTE enligt mig ha lite vätska i maten för att det inte ska bli torrt!! Man MÅSTE även ha i olika grönsaker. Jaja, detta enligt mig då, så, så här blev min tolkning av kategori 4 och recept nr 63!

2 msk olja
2 gula lökar, tunnt skivade
4 vitlöksklyftor, tunnt skivade
8 tunna skivor ingefära, fint strimlade
1 stjälk citrongräs, nedre 10 cm, krossad och skuren i 3 bitar
500 gr fläskfilé, strimlad
3 msk färskpressad lime
4 msk kinesisk olja
3 tsk strösocker
2 stora färska chili, tunnt skivade
3 dl vatten
1/2 dl kycklingfond
500 g asiatiska wokgrönsaker
Fisksås, smaka av med
Maizenaredning, mörk

Hetta upp woken eller stekpannan och häll i oljan. Lägg i lök, vitlök, ingefära och citrongräs. Woka ca 4 minuter. 

Lägg i det strimlade köttet och woka 2-3 minuter. 

Ha i färskpressad lime, soja, fond, wokgrönsaker och vatten. Smaka av med fisksås. 

Red av med maizenaredning så vätskan blir "såsig". 

Låt puttra ihop några minuter och tillsätt tunnt skivad röd chili när köttet är färdigt. 

Servera med vitt ris. 

Inga kommentarer: