fredag 29 september 2017

Lappskojs

Minns ni maten från skolan? Jag älskade visserligen all mat vi fick i vår skola. Maten var "hemlagad" i en större byskola och skjutsade ut till de mindre byskolorna. Allt gjordes från grunden.

Lappskojs var en av de stora favoriterna. Riktigt potatismos med rimmat kött i och med inlagda rödbetor. Jag kan inte säga vilket kött skolan använde men rimmat ska det vara och "på riktigt" ska det vara rimmad oxbringa. Tyvärr är det svårt att få tag på, det är mer eller mindre en säsongsvara. Jag använde tidigare "Salta biten" men när den försvann så har det inte serverats Lappskojs här på många år.

Jag ställde frågan i en matgrupp på fb vad man kunde använda istället och fick till svar att man kunde använda rimmad fläsklägg! Men vilken smart idé! Blir nästan putt på mig själv att jag inte ens kommit på tanken på alla dessa år!!

Jag tillagade fläskläggen i min slowcooker men givetvis kan man koka på spisen som vanligt. Så här gjorde jag.

Ca 1,7 kg Fläsklägg
1 flaska (33 cl) Vitt matlagningsvin
3 lagerblad
kryddpepparkorn
9 vitpepparkorn

Häll matlagningsvinet i Slow Cookern så det täcker botten. Ha i kryddor och lägg i fläskläggen. Lägg på locket och ställ in värmen på "Low". Låt ligga i 9 timmar eller känn efter mot slutet om du behöver ha den i längre, beror lite på hur stor lägg du använder.

Ta upp och finfördela i små, små bitar.

Under tiden läggen tillreds så gör du potatismos, antingen hemlagat eller pulvermos. Blanda i köttet i moset. Om du får kött över så fryser du bara in det så har du det färdigt till nästa gång du blir sugen på lappskojs.

Servera med inlagda rödbetor.

Ingen bild denna gång då potatismos med små bitar av kött och rödbetor/rödbetslag inte ser så gott ut :)

Inga kommentarer: