onsdag 4 januari 2012

Hemlagade köttbullar och stuvade makaroner

Dagens middag blev köttbullar och stuvade makaroner. Köttbullarna gjorde jag till jul och frös in och det passade perfekt nu när inte tiden fanns.

Jag stekte köttbullarna i smör, i ej för het panna, så de tinade och fick färg. När dom var genomvarma tog jag upp dom ur stekpannan och hällde på 1 1/2 dl vatten så jag fick med alla smaker. Skyn silade jag genom en sil ner i en kastrull. Sen smakade jag av med oxfond, salt och peppar och sen la jag i köttbullarna och lät sjuda med nån minut.
Samtidigt kokade jag gammeldags makaroner i lättsaltat vatten. När de var klara så hällde jag av vattnet i ett durkslag och lär makaronerna rinna av ordentligt.

Till sist smälte jag smör i kastrullen och hällde tillbaka makaronerna. Jag hade i mjölk och ca 1/2 dl grädde och lät gräddmjölken börja koka. Jag redde av med majsenaredning till önskad konsistens och smakade av med lite strösocker.

Inga kommentarer: