söndag 5 januari 2014

Älgporterstek i Slow Cooker

Ja, ibland förvånar jag mig själv och ikväll var en sådan kväll. Idag testade jag min Slow Cooker och var lagom tveksam till resultatet eftersom det såg grått och trist ut. Trodde med största sannolikhet att allt skulle bli ett fiasko och att vi skulle få äta potatis och sås men oj så fel jag hade!! Tack och lov får jag säga :) Jag blev glatt överaskad av både kött och grönsaker i min Slow Cooker. Köttet var färdigt men grönsakerna var fortfarande al dente och inte överkokta!?

1 kg benfri stek
3-5 st stora vitlöksklyftor, finhackad
2 st stora gula lökar i skivor
4 morötter i stavar
2 palsternackor i stavar
33 cl Porter eller annat mörkt öl
1,5 dl kinesisk soja
1,5 dl outspädd svartvinbärssaft
2 tsk viltfond
8 st svartpepparkorn
6 st krossade enbär
2 tsk timjan, torkad
flingsalt
 
Ansa och skär grönsakerna och lägg i botten på din slow cooker. Häll på porter, soja, fond och svartvinbärssaft. Ha i alla kryddor utom flingsalt. Rör om. Lägg på steken och ös den med vätskan. Strö över flingsaltet.

Lägg på locket till din slow cooker och sätt på Auto. Låt köttet långkoka 5 - 7 timmar beroende på storlek och hur du vill ha köttet.  Använd köttermometer för att kolla. Lyft inte på locket under de första timmarna!

Såsen
8 dl sky
maizenaredning för mörka såser
2 - 3 dl grädde
 
Sila ner skyn i en stor kastrull med grädden och red av med maizenaredningen när såsen börjar koka. Koka sakta i 3-5 minuter. Någon ytterligare kryddning behövs inte för den smakar redan massor, massor!
 
Jag serverade steken i tunna skivor med kokt potatis, grönsakerna ur grytan, såsen, rönnbärskompott och ett glas rött vin, Appassimento Edizione Oro 2012.

Inga kommentarer: