måndag 27 januari 2014

Colastek

Nu har jag gjort en variant på portersteken men jag bytte ut portern mot Coca Cola. Denna gång använde jag en nötstek och den blev också supergod.

Grönsakerna som kokat med blev kanonbra kokta. Jag är så himla nöjd med min Slow Cooker!!! Ni får receptet igen eftersom jag ändrat lite i det.

1 kg nötstek (det går bra med en större bit också)
3 dl Coca Cola
1,5 dl kinesisk soja
1,5 dl svartvinbärssaft (outspädd)
6 svartpepparkorn
6 krossade enbär
2 tsk timjan
4 stora vitlöksklyftor
1 stor gul lök i klyftor
2 morötter i stavar
2 palsternackor i stavar
2 msk viltfond

Sås
Skyn
2-3 dl grädde
Maizenaredning för mörka såser

Skala, ansa och dela alla grönsaker och lägg i botten på din keramikgryta i Slow cookern. Ha i alla kryddorna och vätskan och blanda om. Lägg köttet ovanpå och tryck ner det i grönsaksblandningen och vätskan. Sätt på locket och starta din Slow Cooker på auto och låt stå i ca 7-8 timmar. Vänd gärna köttet efter 3-4 timmar.

Sila av skyn och häll upp det i en kastrull och blanda i grädden. När såsen kokar upp så häller du i maizenaredningen så du får den konsistens du vill ha. Koka upp och låt sjuda en liten stund.

Kokt potatis, de kokta grönsakerna från Slow cookern, en grönsallad och något sött tillbehör som gelé eller rönnbärskompott passar bra till denna rätt.


Inga kommentarer: