onsdag 29 november 2017

Mustig älggryta med kantareller och grädde

En underbar gryta som fått puttra i slow cookern under tiden jag varit på jobbet idag. Alla förberedelser gjorde jag igår efter jobbet så det enda jag behövde göra när jag kom hem idag var att hälla på grädden och sedan koka potatis och duka.

Dag 1

500 g frysta grytbitar av älg
2 gula lökar
1 förp. soppmix*
3 msk vetemjöl
3 dl rött vin
3 enbär
2 lagerblad
2 krm torkad timjan
2 msk svartvinbärsgelé
1 msk messmör
1 msk kinesisk soja
Färska eller torkade kantareller

*fem morötter, 2 palsternackor, ca 5 cm tjock purjolök, en skiva rotselleri

Dag 2

3 dl grädde
Ev majzenaredning för ljusa såser

Dag 1
Lägg de frysta grytbitarna i din slow cooker. Skala och klyfta löken och lägg runt köttet. Gör stänger av morötter och palsternacka. Skiva purjon och riv rotsellerin på den grova sidan av rivjärnet. Lägg runt köttet i slow cookern. Gör en redning av mjölet och en del av vinet och häll i grytan. Ha i övriga ingredienser.

Sätt timern på start- och stopptid. Alla slökokare har lite olika tider men jag satte min på att starta vid 09:30 och stanna vid 17:30 på läge Low. Men jag rekomederar dig att använda dig av din egen erfarenhet av just din slökokare!

Natti, natti och sov gott.

Dag 2
På morgonen rör du om i grytan så att allt blandas.

När du kommer hem från jobbet häller du i grädden och ev maizenaredning om du tycker såsen blir för lös. Höj till läge High. Sen är det bara att koka potatis och då är både gryta och potatis färdig samtidigt.

Servera med kokt potatis, pressgurka och ev andra favotritgrönsaker.



Inga kommentarer: