onsdag 26 mars 2014

Chilikyckling

Tyckte att smaken av kryddningen blev lite för "tam" på den förra kycklingen jag gjorde i Slow Cookern så nu gör jag ett nytt försök. Den här gången har jag lite starkare ingredienser i. Ingefäran var ett misstag men blev ju bra ändå. Trodde att jag tog vitpepparburken. Chiliflakesen kan också masseras in i "fickorna". Jag kom på det lite senare att jag ville ha chiliflakes och då låg kycklingen redan på plats i grytan.

1,3 kg färsk kyckling
1 dl olja
6-7 morötter
2 gula lökar
4 stora vitlöksklyftor
2 dl sweet chili sauce
1/2 pkt (25 g) fryst hackad röd chili
Mango-pineapplekrydda el annan valfri
Salt
Ingefära
Chiliflakes

Bottna grytan med olja. Skala och dela mörötterna i stavar och löken i mindre bitar. Pressa ner vitlöksklyftorna och häll på sweet chili sausen och häll i den hackade chilin. Rör om så att allt blandas. 

Ta kycklingen och tryck in fingrarna under skinnet så du får "fickor" på över och undersidan. Häll i mango-pineapplekrydda, salt och ingefära och gnid runt. Lägg kycklingen ovanpå blandningen i grytan och strö över chiliflakesen. 

Tillaga på "Low" i 8 timmar. 




Inga kommentarer: