lördag 22 mars 2014

Saftigaste kycklingen

Tillagade en hel färsk kyckling i min Slow Cooker idag och det blev helt suveränt! Jag startade den innan jag åkte på jobbet och när jag kom hem var den färdig. Jag vågar lämna den eftersom temperaturen aldrig blir hög och att locket hela tiden sitter på så ingen vätska dunstar. Det enda jag behövde göra när jag kom hem var att koka ris. Så gott och så saftigt!! Kycklingen bara föll isär när vi skulle äta!! Servera med rotsakerna och kokt ris, gärna en sås gjord på skyn samt Mangoraja.

Jag använde kryddor från Junis Kryddor, Mango Pinapple och Honey Chicken som valfria kryddor men du kan ta precis vad du vill.

1 msk olja
1 färsk kyckling
4 morötter
1 palsternacka
3 färska rödbetor
1 gul lök
2-4 vitlöksklyftor
Salt
Peppar
Timjan
1 kycklingfond, Knorrs "Fond du Chef"
1 dl vatten
Valfria kryddor

Häll olja i keramikgrytan. Skala morötter, palsternacka, rödbetor och skär i stavar. Skala och skär den gula löken i klyftor och dela klyftorna i tre delar och ha ner allt i keramikgrytan. . Pressa vitlöken över grönsakerna i grytan och ha sedan i fond och vatten. Krydda och lägg den färska kycklingen ovanpå. Krydda efter eget smak och tycke. Lägg på locket. Sätt värmen på "Low"och tillaga i 8 timmar.

Sås

Sky
Grädde
Soja
Mörk Maizenaredning

Sila av skyn och koka upp den i en kastrull. Häll i grädde efter smak. Smaka av med soja och ha i maizenaredning så det blir en sås.

Ingredienserna på plats
 
Sen i med den kryddade kycklingen
 
Jag serverade med Mangoraja, ris och en sås kokt på skyn.
 

Inga kommentarer: