söndag 23 mars 2014

Saftig Morotskaka

Idag har jag ägnat mig åt en gammal "hobby" nämligen att baka. Det här receptet har jag haft i 25 år och jag kan bara säga att det här är den absolut saftigaste och godaste morotskaka jag någonsin har smakat!! Bara att testa!

4 ägg
4 dl socker
6 dl rivna morötter
250 g smält smör
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
1 msk vaniljsocker
kanel att strö över kaksmeten

Frosting

200 g Philadelphiaost
200 g smör
7 dl florsocker
riven kokos eller morötter

Sätt ugnen på 175°. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält under tiden smöret. Blanda alla ingredienser utom kanel. Vispa ihop smeten och häll den i smord, bröad långpanna. Pudra kanel över smeten. Grädda i 20 minuter. Ta ut och låt svalna.

Rör ihop Philadelphiaost, smör och florsocker till en slät smet och bred den över svalnade morotskakan. (Strö ev över kokosflingor eller låt kakan vara utan garnityr för detta kan strös över innan servering. Om du använder rivna morötter så garneras bitarna när de serveras.)

Dela kakan i lagom stora bitar. Ta försiktigt upp med stekspade och lägg i frysformar för att frysa in.



Inga kommentarer: