måndag 29 november 2010

Decemberbestyr


Nu är snart december här med allt som måste fixas. Men om man planerar lite så slipper man den värsta stressen. Igår satt jag och skrev en "Att-göra-lista" för hela månaden och slipper på så vis missa eller glömma något som jag vill ha till julbordet. Vi ska fira julafton här den 25:e december så jag får en extra dag på mig :)

Så här ser min planering ut dag för dag i december:
  1. Koka hjortronsylt. Förbered Ullas senap. Blanda pepparkaksvinäger och julvinäger.
  2. Köttbullar, rödkål och brunkål.
  3. Baka tutull. Senap.
  4. JULMARKNAD
  5. 2:a advent
  6. Saffransbullar
  7. Minipepparkakshus
  8. 3:e advent
  9. Sill; inlagd-, senaps-, svart vinbärs- och vitlökssill.
  10. Apelsinsaft
  11. Smörtryffel och knäck. Ev. annat godis också :)
  12. Mandelmusslor
  13. 4:e advent
  14. Viltterrin
  15. Koka älgtunga. Äggost
  16. Koka och griljera julskinkan. Koka revbensspjäll och lägg i marinad.
  17. JULAFTON
  18. Janssons frestelse, lutfisk, ägghalvor, svampomelett, mimosasallad, legymsallad, julsallad, ris a la malta, jordgubbssås.

Jag återkommer med recepten vartefter jag har gjort rätterna och fotograferat. Jag har redan tjuvstartat och kokat både hjortronsylt, gjort vinägern och förberett Ullas senap ivrig som man är då :)

Inga kommentarer: