söndag 13 april 2008

Gullans Müsli

Jag fick detta recept av min svärmor som brukar göra egen müsli. Jag gör den också emellanåt och den är kanongod!!

500 g havregryn
500 g rågflingor
100 g vetekli
100 g vetegroddar
100 g sesamfrö
100 g hackad el. mald mandel
100 g hackade el. malda hasselnötter
2 dl kokosflingor
2 dl linfrö
4 tsk kanel

3 dl honung
Russin
Torkad frukt

Blanda alla ingredienser utom honung, russin och torkad frukt i en bunke. Du kan utesluta det du inte vill ha eller inte har hemma.

Häll blandningen i en långpanna och sätt in i 175° varm ugn i 15 minuter. Rör om blandningen väl en gång under tiden. Tag ut långpanna och tillsätt honungen och rör om väl. Lättast går det om du värmer honungen i mikron en liten stund först.

Stäng av ugnen och sätt in plåten i 10 minuter till. Låt sedan blandningen kallna och blanda om igen. Blanda i russin och torkad frukt efter smak.

Förvara i burk under tättslutande lock.

3 kommentarer:

Leona sa...

Gud så gott! Gjorde nyss en omgång, tog juh ingen tid alls! Jag har inte 'orkat' innan. Tog massa fiberrika grejjer, mindre honung och även nyponskalsmjöl, gud så gott det blev!

Tackar. =)
Leona

Carina sa...

Va kul att se att nån verkligen testar det man skrivit in :)

Själv tar jag inte mandel och nötter eftersom jag är överkänslig. Jag tar solroskärnor och annat kollijox istället. Man tar det man tycker om! Nyponskal lät spännande. Det måste jag testa nästa gång.

Leona sa...

Ja absolut, ska prova på dina köttbullar någon dag, jag älskar att ha mat i frysen redo att ta fram. Ska försöka mig på att äta mer mat än jag gör numera å jag lusläser din blogg efter recept jag kan tänkas gilla. :D