onsdag 2 april 2008

Kinesisk Cantonese

Ja, nu har jag knåpat ihop ett recept som jag tror kan bli ungefär som det som jag åt igår :) Jag hade en färdig förpackning från Mrs Cheng med kinesisk cantonese. Oj så gott det var!! Men vi säljer inte denna förpackning längre så så här tror jag att det blir om man gör den själv. Håll tillgodo!

1 kg kycklingfilé
Broccoli i buketter
Gul lök
Squash

Kinesisk marinad
1/2 dl soja
1/2 dl honung
1 msk chilisås
1/2 dl vinäger
2 krossade vitlöksklyftor
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Cantonese Sause
55g vårlök
½ tsk vitlökspulver
½ tsk ingefärspulver
1 msk soja
½ tsk socker
Salt
90ml kycklingbuljong
majsstärkelse

Gör så här:
Strimla kycklingfilén och lägg i kinesisk marinad i 2 – 3 timmar i rumstemperatur eller ca 1 dygn i kylskåp.

Koka Cantonesesåsen så här:
Fräs vårlöken i lite olja. Tillsätt vitlökspulver, ingefärspulver, soja, socker, salt och kycklingbuljong. Sjud i fyra minuter och mixa sedan såsen. Red av med majsstärkelse utrört i kallt vatten. Låt kallna.

Stek kycklingfilén i olja. Stek grönsakerna i olja. Blanda allt i samma panna. Häll över Cantonesesåsen och koka ihop. Servera till kokt ris.

Tips:
Du kan ta vilka grönsaker du vill t.ex. röd lök och bambuskott eller varför inte en påse med färdiga wokgrönsaker.

Inga kommentarer: