måndag 29 september 2014

Älgfilé med murkelsås

Råkade hitta en älgfilé i frysen så då fick jag ju bara lov att tillaga den. Murkelsås har jag inte ätit sen jag var liten när min mamma plockade och förvällde dem. Murklor måste förvällas eftersom den är giftig. Minst två gånger ska den förvällas men gärna fler gånger. Till min stora glädje så finns den på konserv från Fammarps.
 
Lägg älgfilén i en marinad några dygn innan tillredning eftersom viltkött kan vara segt så det bör möras.
 
Ca 800 g älgfilé
110 g konserverade murklor
1 st gul lök
5 dl grädde
½ dl kalvfond
½ dl vitt matlagningsvin
Salt
Peppar
Smör, till stekning

Älgfilé
Bryn älgfilén runt om i smör. Lägg sedan filén i ugnssäker form. Salta och peppra och ställ i ugnen på ca 175° tills innertemperaturen är 55°(medium). Packa in filén i folie och låt vila.  Vid servering skär ca 1½-2 cm tjocka skivor.

Sås
Hacka murklorna och löken, stek sedan i en gryta. Löken får ej ta färg. Tillsätt kalvfond, grädde och matlagningsvin och koka cirka 10 minuter. Smaka av med salt och peppar. 

Servera med klyftpotatis och dina goda tillbehör, gärna rönnbärskompotten eller rönnbärsgelé som passar otroligt bra till viltkött.

Inga kommentarer: