fredag 12 september 2014

Bouef Bourguignon

Ett till resultat av måndagens långkok. Denna gjorde jag i min Slow Cooker så den fick stå länge, drygt 6 timmar. Om du gör den i gryta på spisen går det fortare. Jag hade varken rött vin eller matlagningsvin hemma så jag tog koncentrerad svartvinbärssaft istället och det blev gott det med.

1 kg grytbitar av nötkött
3-4 dl rödvin
1 köttbuljongtärning
1 tsk salt
2 krm svartpappar
2 lagerblad
1 tsk timjan
1 msk tomatpuré
vitlöksklyftor, pressad
2 gula lökar, cm-stora bitar
3 morötter, i stavar
1 purjolök, skivad
125 g bacon
200 g färska champinjoner, gärna små, dela annars
persilja
Mörk maizenaredning

Bryn köttbitarna i omgångar på ej för hög värme. Lägg över köttbitarna i Slow Cookern (alternativt en emaljerad gryta för tillagning på spis). Vispa ur stekpannan med lite vatten och låt buljongtärningen smälta med. Vispa i tomatpurén. Häll skyn och vinet i Slow Cookern. Ha i kryddor, vitlök, gul lök, morotsstavar, champinjoner och purjolöken.

Knaperstek strimlad bacon och ha detta i grytan. Rör om i Slow Cookern så allt blandas ordentligt. Sätt Slow Cookern på Auto och låt den tillagas i ca 6 timmar. Smaka av ifall du behöver en stund till.

Vid servering hällde jag upp Bouef Bourguignonen i en gryta som jag ställde på spisen och redde av med mörk maizenaredning. Strö över persilja innan du ställer grytan på bordet. Vi åt grytan med potatis, picklade grönsaker och inlagd slanggurka.
 

Inga kommentarer: