onsdag 10 september 2014

Mustig Oxsoppa

I måndags hade jag en matlagningsdag. Jag måste rensa frysarna innan nästa laddning med kött kommer. Jag har så mycket "rå" mat i frysen men så lite tid att tillaga den. Jag lagade mat hela måndagen och detta blev först ut att äta. Det blev så mycket att jag fick ringa in barn och barnbarn att hjälpa till eftersom min köttbit vägde dryga 1200g. Originalreceptet hittade jag på baksidan av en förra veckans morgontidningar, Falukuriren, men jag fick lov att göra om receptet lite eftersom jag inte hade någon madeira hemma.
 
400 g högrev från nöt
smör
salt och peppar
1 stor gul lök
2 morötter
2 dl tärnad kålrot (cm-stora bitar)
12 dl vatten
1 dl svartvinbärsgelé
2 dl grädde
2 msk konc. svartvinbärssaft
1 msk finhackad färsk rosmarin
1 lagerblad
3 msk konc. kalvfond
1 dl syltlök
1 msk kinesisk soja
Mörk maizenaredning
 
Tillbehör
4 skivor formfranska
Extrasaltat smör
 
Creme Fraiche
 
Skär köttet i drygt centimeterstora bitar. Bryn i smör. Salta och peppra och lägg över i en rymlig gryta.
 
Skär gul lök, morötter och kålrot i centimeterstora bitar. Lägg dem i grytan och häll på vattnet. Koka upp och tillsätt gelé, saft, hackad rosmarin, lagerblad och kalvfond.
 
Sjud soppan tills köttet är mört, ca 1 timme.
 
Tillsätt grädde och syltlök. Koka upp och red av med mörk maizenaredning. Smaka av med soja, salt och peppar. Sjud 5ca 5 min.
 
Smält smöret till tillbehöret. Kantskär formfranskan och skär den i stänger som vänds i det smälta smöret. Rosta gyllenbruna i 225° varm ugn. Servera brödstängerna till soppan med en klick crème fraiche .
 


Inga kommentarer: