torsdag 11 september 2014

Gullans Inlagda gurka

Idag har jag lagt in slanggurka i en stor skål. Den ska få vara tillbehör till många rätter i höst/vinter. Receptet fick jag av min rara svärmor. Det stod 4% ättika och det tolkade jag 12% delat i 4% vilket ger 1 liter vatten och 3 dl ättika. Vi får väl se om det smakar som det ska annars får man väl pytsa i lite till. Sen blev det ca 10-12 dillkronor i den stora skålen eftersom jag inte la in i mindre burkar. Men här kommer iaf svärmors recept fritt att tolka som man behagar.
 
7 st slanggurka
1 liter vatten
3 dl ättika, 12%
600 g socker
2 msk salt
2 msk gula senapsfrön
en liten bit pepparrot
2 dillkronor i varje burk
 
Skiva gurkan i tunna skivor, gärna med osthyvel eller det tunnaste på en mandolin.
 
Blanda allt utom pepparrot och dillkronor i en kastrull och koka upp. Häll koket över gurkskivorna och tillsätt pepparrot i mindre bitar och dillkronor. Låt stå någon dag innan de äts.
 

Inga kommentarer: