söndag 14 september 2014

Carinas Karrégryta

När jag började rensa frysen i måndags så hittade jag grytbitar av både fläsk- och älgkött. Jag tänkte att jag slänger med dem i grytan också men lät då grytan koka extra länge eftersom älgkött kan vara mycket segare. Jag hittade även en påse med gula kantareller som även de fick puttra med i grytan. Om du bara vill göra grytan på fläskkött så hittar du mitt originalrecept här.

500 g grytbitar fläskkarré 
500 g grytbitar av älgkött 
5 dl vatten
3 dl grädde
3 tsk paprikapulver
3 tsk curry
2 röda paprikor
2 gröna paprikor 
2 stora gula lökar
Italiensk salladskrydda
200 g färska champinjoner
200 g gula kantareller
Ev. Ljus maizenaredning 

Bryn grytbitarna i omgångar med salladskrydda, curry och paprikapulver. (Jag brukar smaka av grytan senare och ha i mer av dessa kryddor).

Lägg över köttet i en stor gryta och häll på vatten. Låt puttra ca 1 timme. 

Strimla löken och skär paprikorna och svamparna i mindre bitar. Champinjonerna kan vara hela om de inte är för stora. Häll ner allt i grytan och låt puttra ytterligare 30 minuter
Häll i grädden mot slutet och smaka av med mer kryddor om det behövs. Red ev med ljus maizenaredning. 

Servera med ris eller potatis och valfria grönsaker. 

Inga kommentarer: