söndag 25 maj 2008

Orientaliska Revbensspjäll

Hur lätt som helst!! Och saftiga blir dom också!! Dom ser brända ut på bilden men det är dom inte det är marinaden som är så mörk så det ser så ut!!

2 kg revbensspjäll
1 morot, i stavar
1 gul lök i klyftor
1 tsk chippotle paste
kryddpeppar
lagerblad
2 tsk timjan
salt

Koka revbensspjällen ihop med övriga ingredienser i 1 timme.

Marinad:
1 dl ketjap manis
1 dl soja
1 dl olivolja
1 dl honung
1 msk sambal oelek
1 msk sesamolja
2 pressade vitlöksklyftor

Blanda ihop ingredienserna till marinaden. Pensla på de färdigkokta revbensspjällen och låt ligga ett par timmar. Vänd dem emellanåt och pensla.

Stek i ugn i 200° ca 30 minuter. Servera med kokt ris och mango chutney.

Jag hade ingen ketjap manis hemma så jag gjorde en egen variant. Jag tog ½ dl hoi sin sauce och ½ dl sweet chili sauce. Jag har inte en aning om det är något liknande ketjap manis för det har jag aldrig smakat men denna varianten blev också god :)

Sen när jag marinerar så lägger jag alltid köttet i en plastpåse och häller i marinaden. Då är det bara att vända på påsen med jämna mellanrum och det blir mindre kladd :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Om du bryr dig så här långt efteråt så är ketjap manis en lite sötare och mer trögflytande soja bara. Tror det är palmsocker plus stjärnanis. Indonesiens soja.

Kan ersättas med melass, men det är nog inte så vanligt i Sverige heller tyvärr :(