söndag 16 augusti 2009

Beignets

Hittade ett recept i min mammas gamla husmorslexicon som verkar spännande. Jag har aldrig hört talas om dessa bakverk tidigare! Men helt klart ska jag testa att göra dom men jag lägger ut receptet innan iaf. Jag tror att jag kommer att använda min fritös istället för olja i en kastrull!

Ca 40 st

3 dl vatten
100 g smör eller margarin
5 dl vetemjöl
2 msk socker
(2 msk sötmandel)
4 – 5 ägg
olja till frityrgrytan

Koka upp vattnet och smöret i en tjockbottnad kastrull. Vispa ner mjölet och sätt till socker (och mandel). Låt smeten koka under omrörning tills den är blank och smidig och släpper pannan. Sätt till äggen ett i sänder, när smeten svalnat av. Hetta upp oljan och forma smeten med ett par skedar till jämna bollar. Koka dessa tills de är pösiga, verkar lätta och har fått färg. Låt dem rinna av, sockra och bjud dem varma med sylt.

I husmorslexikonet står om Beignets;[bänjä] (fra., efter keltiska bigne = uppblåst föremål, svulst) är små fritykokta bollar av frityrdeg, ofta omslutande frukt-, fisk- eller köttbitar.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Jag har letat efter ett svenskt recept på beignets, vad roligt att jag hittade din blogg :) lycka till i köket, nu ska jag prova detta recept!

Anonym sa...

Tack för receptet. Det var svårt att hitta det men nu har jag det.