söndag 30 augusti 2009

Saffransbullar

Saffransbullar, originally uploaded by Cayene.
 
Ja, jag vet att jag är ute i väldigt god tid :) Men den här degen kan du göra utan saffran också och få vanliga vetebullar. Otroligt goda med supergod fyllning!!

Ca 50 – 60 st

150 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
2 medelstora kokta kalla potatisar
1 dl socker
2 – 3 pkt saffran
ca 14 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g riven mandelmassa
100 g smör eller margarin
¾ dl socker
2 msk marsanpulver
ev. russin

Garnering:
1 ägg, pärlsocker

Smält smöret och häll i mjölken. Låt det bli fingervarmt. Smula jästen i en bunka och lös den med degvätskan. Riv potatisarna och ha i alla ingredienser. Kavla ut till en rektangulär platta och bre fyllningen över och strö ev. ut lite russin. Rulla ihop och skär ganska breda bitar. Ta skaftet på en bordskniv och tryck till på mitten av varje degbit. Pensla med ägg och strö på pärlsocker.

Grädda i 225° i ca 10 minuter.

1 kommentar:

Bakrecept sa...

Snart är det lussekattsbakning för mig också.

Hittade ett annat toppen recept på lussekatter som jag också har lagt upp på min blogg.

Fin blogg! Älskar bakning.